Waarschijnlijk het grootste laadpark in Zwitserland!
Projectbeschrijving:
Hoe een openbare parkeergarage nieuwe standaards zet
Met 2100 parkeerplaatsen is de Matterhorn Terminal Täsch de grootste transferterminal in Zwitserland. Van daaruit kun je de trein nemen naar Zermatt, dat autovrij is. De terminal is meer dan een eenvoudig overstapplatform en biedt naast skipassen, hotelinformatiesystemen en een cafetaria nu ook in de eerste fase 131 laadstations voor elektrische auto’s. De Matterhorn Terminal Täsch biedt daarmee een nieuwe service waar in de toekomst steeds meer vraag naar zal zijn.
Projectdoelstelling
Een laadinfrastructuur die rekening houdt met de ontwikkeling van de vraag en die gemakkelijk in fasen kan worden uitgebreid. Van de huidige 131 stations naar 500 stations of zelfs een volledige uitbreiding tot 2000 stations. De laadstations moeten intuïtief te gebruiken zijn en een eenvoudig factureringssysteem hebben dat ook door buitenlandse gasten kan worden gebruikt. Om de operationele veiligheid te allen tijde te garanderen, is een intelligent energiebeheer nodig. Dit moet ervoor zorgen dat er altijd voldoende energie beschikbaar is voor de primaire systemen en dat de beschikbare energie voor de laadinfrastructuur op een intelligente manier wordt verdeeld over de voertuigen. Bovendien moet de load balancing verschillende belastingsprofielen kunnen regelen. Dit moet ervoor zorgen dat de stations zich bij een noodstroomvoorziening of een totale uitval volgens de voorschriften gedragen.
Naast de vereisten voor de stations, de facturering en de load balancing moet er ook een ondersteuningsproces met instructies worden opgezet in het geval van een storing en moeten interne medewerkers dienovereenkomstig worden opgeleid. Medewerkers moeten ook op elk moment statistieken kunnen uitlezen vanaf hun werkplek via het dashboard van Mobilecharge en het laden op afstand kunnen starten/stoppen of herstarten. Daarnaast moeten alarmen mogelijk zijn zodat het getrainde personeel eerste hulp kan bieden of ondersteuning kan inroepen via een ticket.
Het laadstation
Elk van de 131 oplaadpunten, aan de muur of aan een plafondzuil, is een AMTRON Professional R 22 C2 S. Met deze allrounder kunnen zeer kleine projecten worden gerealiseerd, maar ook een project zoals de terminal in Täsch. De geïntegreerde kabelhouder dwingt de gebruiker om de kabel eenvoudig over het station te wikkelen, zodat alles netjes blijft en stekkers niet worden overreden. De kabel van 7,5 m is lang genoeg voor elk elektrisch voertuig, ongeacht waar de aansluiting is en hoe men de parkeerplaats oprijdt. Autorisatie gebeurt via een RFID-chip of, zoals in de terminal, via een QR-code.
Projectleiding
Gebruikte productsystemen:
Plattekabelsysteem Power 5G16 mm² (IP65)
Robuust, weerbestendig en krachtig – een flexibele voedingsoplossing voor e‑mobiliteit.