Woertz-E-mobility-installatie

SNEL – TOEKOMSTBESTENDIG – BETROUWBAAR – UITBREIDBAAR

Productcatalogus

E‑mobility-installatie

De Woertz-E-mobility-installatie is de snelste en eenvoudigste manier om een toekomstbestendige laadinfrastructuur te realiseren. De installatie is zeer eenvoudig, zonder kabels door te snijden en met een absoluut minimum aan contactpunten ten gunste van een energiezuinige werking. De laadinfrastructuur kan op elk gewenst moment flexibel worden uitgebreid en voldoet bovendien aan de hoogst mogelijke veiligheidsclassificatie B2ca s1 d0 a1. 

Emobility met platte kabel

De voordelen

  • Snel – Een laadstation kan in minder dan 15 minuten worden geïnstalleerd
  • Toekomstbestendig – Compatibel met laadstations van alle fabrikanten
  • Betrouwbaar – Systeemgarantie, getest systeem van één leverancier
  • Flexibel – Modulair ontwerp, eenvoudig uit te breiden
  • Veilig – Hoogste veiligheidsclassificatie B2ca s1 d0 a1

Vragen? Wij beantwoorden ze graag.

Laadstation met lasdoos en voeding
Afbeelding: laadstation met aftakdoos en voeding op de platte kabel

Het plattekabelsysteem

Bij het plattekabelsysteem zijn de lasdozen mechanisch verbonden met de platte kabel, zodat ze niet verwisseld kunnen worden en de kabels niet hoeven te worden doorgesneden. Dit elimineert seriële contactpunten en extra overgangsweerstanden in de stroomtoevoer. Tijdrovend kabel doorsnijden is niet nodig en een lasdoos kan in slechts enkele minuten worden geïnstalleerd.

Modulair ontwerp

Laadstations kunnen ook op elk moment op elk punt langs de kabel achteraf worden geïnstalleerd, net zoals de stroomvoorziening kan worden geplaatst waar dat het meest zinvol is.

Dit betekent dat parkeergarages naar behoefte kunnen worden uitgerust met laadstations en niet vanaf het begin volledig hoeven te worden uitgerust.

Uitvoeringen

De platte kabel voor E‑mobility is verkrijgbaar in de versies 5x16 mm² en 5x25 mm². De halogeenvrije 5x16 mm² kan eenvoudig worden belast met stroom tot 100A voor installatietypes C en E volgens NIN. En met de zeer zware 5x25 mm² kunnen tot 50 intelligente laadstations worden gevoed met één enkele kabel.

Veiligheid

Het plattekabelsysteem voldoet aan de hoogste veiligheidseisen B2ca s1 d0 a1 volgens de bouwproductenverordening, beschermingsklasse IP65, en is UV-bestendig. 

Schema elektromobiliteit met platte kabel

Woertz-e-mobility-schema

Twee in één!

Met onze geprefabriceerde lasdozen met twee uitgangskabels kan men laadstations in één keer installeren.

Hierdoor kan men twee laadstations vier keer sneller aansluiten dan met de conventionele rondekabelmethode. 

Optimalisering van de installatietijd met 300%!

lasdoos geprefabriceerd 2 min
Afbeelding: geprefabriceerde lasdoos 49616 met twee uitgangskabels

Productsystemen voor E‑mobility

Video’s E‑mobility

E-mobility-installatie coverfoto video
Video afspelen over E‑Mobility Installation Titelbild Video
Struikelblokken E-mobility
Video afspelen over Stolpersteine E‑Mobility
e-mobility platte kabel t.o.v. ronde kabel
Video afspelen over e mobility flachkabel vs rundkabel

Foto’s E‑mobility

FAQ – Vaak gestelde vragen

Met het gepatenteerde Woertz-piercing-contact dringt een puntige schroef of een mes door de isolatie van de platte kabel heen en vervolgens de kabelstreng binnen. Tijdens dit proces worden de kabels uit elkaar geduwd. De afzonderlijke kabels komen over een groot oppervlak in contact met het schroef- of mesoppervlak, maar de kabelstreng wordt niet doorgesneden zoals bij conventioneel contact. Het uitrekken van de afzonderlijke kabels creëert een contactdruk die de stroomoverdracht tussen de kabels bevordert en lage weerstandswaarden garandeert. Flexibele installatiemogelijkheden en een breed scala aan mogelijke toepassingen zijn de sterke punten van deze manier van contact aanbrengen.

Stekkerverbindingen zijn extra contactpunten. Contactpunten zijn altijd zwakke punten. Het is kenmerkend voor een systeem om deze tot het absolute minimum te beperken. Een stekker heeft alleen zin als er geen hoge laadstromen zijn en er veelvuldig moet worden aangesloten en losgekoppeld. De uitgangskabel wordt normaal gesproken echter één keer gemonteerd en hoeft niet eens vervangen te worden als het laadstation wordt vervangen. Hij wordt gewoon aangesloten op het nieuwe laadstation.

Een stekker is hier meer dan overbodig en heeft enkele belangrijke nadelen op het vlak van energie-efficiëntie en veiligheid. Vooral bij hoge laadstromen, zoals het geval is bij een laadinfrastructuur, veroorzaken stekkerverbindingen extra weerstand, spanningsverlies en storingsgevoeligheid. Bovendien komen boven op de kosten van de kabel en lasdoos nog de kosten voor de stekker. In plaats daarvan biedt

Woertz geprefabriceerde lasdozen met voorgemonteerde uitgangskabels. Dit bespaart installatietijd en zorgt tegelijkertijd voor een optimale stroomgeleiding zonder verliezen.

De classificatie B2ca omvat de primaire vereisten van de kabel voor laadstations:

1. de beperking van de vlamuitbreiding
2. de beperking van de brandontwikkeling
3. de beperking van de warmteafgifte

Er zijn echter nog andere criteria essentieel om mensenlevens te beschermen. Vooral bij laadstations in parkeergarages mogen kabels in geval van brand geen extra risico opleveren. Deze aanvullende classificaties worden aangeduid met de letters “s” voor Smoke (rook), “d” voor Droplets (druppels) “a” voor Acidity (zuur/corrosief gedrag.

De aanvullende classificatie s1 d0 a1 is de hoogst mogelijke classificatie en omvat:

s1: geen sterke rookontwikkeling
d0: geen brandende druppels
a1: geen corrosieve gasontwikkeling

Als er geen aanvullende classificatie is aangegeven, voldoet de kabel niet aan deze veiligheidseisen.